Strefa wiedzy
Bezlicencyjne systemy łączności radiowej na Świecie.
Family Radio Service - FRS
Bezlicencyjny system radiowy pochodzący ze Stanach Zjednoczonych. Został zaadoptowany w Kanadzie, Meksyku i Brazylii. Sprzęt używany do komunikacji musi być certyfikowany przez lokaln władze. Sprzęt zakupiony w Kanadzie nie może być używany w Meksyku. W 2004 roku Kanada umożliwiła użycie radii GMRS (General Mobile Radio Service) z ograniczeniem mocy do 2W jako bezlicencyjny system łączności radiowej.
1 462.5625 2 462.5875 3 462.6125 4 462.6375 5 462.6625 6 462.6875 7 462.7125 8 467.5625 9 467.5875 10 467.6125 11 467.6375 12 467.6625 13 467.6875 14 467.7125 15 462.5500 16 462.5750 17 462.6000 18 462.6250 19 462.6500 20 462.6750 21 462.7000 22 462.7250
Kanały 15-22 są dostępne bez licencji tylko w Kanadzie.
Multi-Use Radio Service - MURS
Pasmo cywilne VHF wykorzystywane w Stanach Zjednoczonych. Wąski FM, 5 kanałów, moc maksymalna 2W. Można używać zewnętrznej anteny przy zachowaniu limitu długości.
1 151.8200 2 151.8800 3 151.9400 4 154.5700 5 154.6000
Personal Mobile Radio - PMR446
Standard europejski. Podobny do FRS poza ilością kanałów i zakresem częstotliwości. Moc maksymalna 0.5W. Radia mogą używać CTCSS do kodowania.
1 446.00625 2 446.01875 3 446.03125 4 446.04375
5 446.05625 6 446.06875 7 446.08125 8 446.09375
409MHz Public Channels - 409
Standard używany w Chinach i Hongkongu. Używa 20 kanałów w częstotliwości 409 MHz. Moc maksymalna 500mW.
1 409.7500 2 409.7625 3 409.7750 4 409.7875 5 409.8000 6 409.8125 7 409.8250
8 409.8375 9 409.8500 10 409.8625 11 409.8750 12 409.8875 13 409.9000
14 409.9125 15 409.9250 16 409.9375 17 409.9500 18 409.9625 19 409.9750
20 409.9875
Australian UHF CB - UHF
Pasmo cywilne UHF wykorzystywane tylko w Australii. 40 kanałów w zakresie 467~477MHz, krok 25KHz, moc maksymalna 5W. W odróżnieniu od wszystkich innych systemów dozwolono używanie przemienników. Powszechnie spotykane są łączności na dystansie 50-100 km
1 476.4250 2 476.4500 3 476.4750 4 476.5000 5 476.5250 6 476.5500 7 476.5750
8 476.6000 9 476.6250 10 476.6500 11 476.6750 12 476.7000 13 476.7250
14 476.7500 15 476.7750 16 476.8000 17 476.8250 18 476.8500 19 476.8750
20 476.9000 21 476.9250 22 476.9500 23 476.9750 24 477.0000 25 477.0250
26 477.0500 27 477.0750 28 477.1000 29 477.1250 30 477.1500 31 477.1750
32 477.2000 33 477.2250 34 477.2500 35 477.2750 36 477.3000 37 477.3250
38 477.3500 39 477.3750 40 477.4000
_____________________________________________________________________________________________
W Austrii, Irlandii Północnej i Rumunii obowiązuje zakaz korzystania z CB radia. Natomiast w Bułgarii, Chorwacji, Hiszpanii, Macedonii, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji i Turcji wymagane jest specjalne zezwolenie.
Jeszcze ostrzejsze przepisy dotyczą antyradarów. W Austrii, Belgii, Francji, Luksemburgu, Szwajcarii i Szwecji nie wolno nawet przewozić takich urządzeń. Kary za złamanie tego przepisu są bardzo wysokie, a w wyjątkowych sytuacjach grozi za to więzienie.
______________________________________________________________________
Pasmo lotnicze cywilne jest to przedział częstotliwości wykorzystywanych do komunikacji radiowej w lotnictwie, czyli VHF między 108 MHz i 137 MHz. Ze względu na zjawisko Dopplera wykorzystywana jest wyłącznie modulacja AM. Pasmo to stosowane jest w komercyjnych radiostacjach lotnictwa ogólnego, radionawigacji AIDS i kontroli ruchu lotniczego. Wojskowe samoloty korzystają z częstotliwości 225-380MHz. Odstęp międzykanałowy w paśmie lotniczym wynosi 25 kHz i 8.33 kHz. Odstęp 8.33 kHz wprowadzono w celu zwiększenia liczby dostępnych częstotliwości. Wiele, nawet nowych skanerów nie jest przygotowanych do pracy z tym krokiem. Należy zauważyć, że o ile samoloty cywilne używają nowego odstępu 8.33kHz, o tyle wojsko używa wyłącznie odstępu międzykanałowego 25kHz.
Trudniej jest otrzymać dobry sygnał z wieży kontrolnej, niż z samolotu. Samoloty są przeważnie w bezpośrednim polu widzenia, podczas gdy wieża kontrolna może być zasłonięta drzewami, budynkami lub krzywizną ziemi. Aby odebrać sygnał, należy umieścić antenę jak najwyżej oraz zaopatrzyć się w skaner o dobrych parametrach.
Jeżeli chcemy odbierać sygnał na odbiorniku ręcznym zaleca się użycie anteny, która jest dedykowana do częstotliwości, którą chcemy słuchać (jeżeli słuchamy pasma lotniczego, bardzo poprawia się jakość odbioru po zastosowaniu anteny od radia lotniczego np. od Icoma IC-A6 czy IC-A24 - FAB02AR). Stosując antenę teleskopową można regulować jej długość. Zamiast wysuwania anteny do pełnej długości, można spróbować rozsunąć ją na długość ¼-tą długości fali pasma częstotliwości. Można to obliczyć dzieląc 7500 przez częstotliwość w MHz, a wynik otrzymamy w centymetrach. Tak więc, np. jeżeli chcemy słuchać na częstotliwości 124 MHz, należy rozsunąć antenę teleskopową do około 60,5 cm.
Częstotliwość 129,900 MHz jest bardzo często używana jako kanał łączności z balonem a 122,475 MHz jest oficjalnym kanałem do transmisji z balonu do ziemi. Podczas imprez balonowych korzysta z niego bardzo wielu użytkowników. Jeśli chcemy monitorować rozmowy z balonów, trzeba będzie korzystać z obu tych częstotliwości.
Częstotliwości nielegalnie i powszechnie używane przez paralotnie, szybowce i samoloty ultralekkie:
143,750 ; 143,775 ; 143,800 ; 143,825 ; 143,850 ; 143,875 ; 143,900 ; 143,925 ; 143,950
Polecane skanery dla miłośników lotnictwa to : Uniden UBC125XLT, EZI33XLT, UBC72XLT, UBC355CLT oraz ICOM IC-R6