Strefa wiedzy

Bezlicencyjne systemy łączności radiowej na Świecie.


Family Radio Service - FRS
Bezlicencyjny system radiowy pochodzący ze Stanach Zjednoczonych. Został zaadoptowany w Kanadzie, Meksyku i Brazylii. Sprzęt używany do komunikacji musi być certyfikowany przez lokaln władze. Sprzęt zakupiony w Kanadzie nie może być używany w Meksyku. W 2004 roku Kanada umożliwiła użycie radii GMRS (General Mobile Radio Service) z ograniczeniem mocy do 2W jako bezlicencyjny system łączności radiowej.

1 462.5625    2 462.5875    3 462.6125    4 462.6375    5 462.6625    6 462.6875    7 462.7125    8 467.5625   9 467.5875    10 467.6125          11 467.6375    12 467.6625    13 467.6875  14 467.7125    15 462.5500   16 462.5750    17 462.6000    18 462.6250    19 462.6500                 20 462.6750    21 462.7000    22 462.7250

Kanały 15-22 są dostępne bez licencji tylko w Kanadzie.

 

Multi-Use Radio Service - MURS
Pasmo cywilne VHF wykorzystywane w Stanach Zjednoczonych. Wąski FM, 5 kanałów, moc maksymalna 2W. Można używać zewnętrznej anteny przy zachowaniu limitu długości.

1 151.8200    2 151.8800    3 151.9400    4 154.5700   5 154.6000


Personal Mobile Radio - PMR446
Standard europejski. Podobny do FRS poza ilością kanałów i zakresem częstotliwości. Moc maksymalna 0.5W. Radia mogą używać CTCSS do kodowania.

1 446.00625    2 446.01875    3 446.03125    4 446.04375
5 446.05625    6 446.06875    7 446.08125    8 446.09375


409MHz Public Channels - 409
Standard używany w Chinach i Hongkongu. Używa 20 kanałów w częstotliwości 409 MHz. Moc maksymalna 500mW.

1 409.7500    2 409.7625    3 409.7750    4 409.7875    5 409.8000    6 409.8125    7 409.8250
8 409.8375    9 409.8500    10 409.8625    11 409.8750    12 409.8875    13 409.9000
14 409.9125    15 409.9250    16 409.9375    17 409.9500    18 409.9625    19 409.9750   
20 409.9875

 

 

Australian UHF CB - UHF
Pasmo cywilne UHF wykorzystywane tylko w Australii. 40 kanałów w zakresie 467~477MHz, krok 25KHz, moc maksymalna 5W. W odróżnieniu od wszystkich innych systemów dozwolono używanie przemienników. Powszechnie spotykane są łączności na dystansie 50-100 km

1 476.4250    2 476.4500    3 476.4750    4 476.5000    5 476.5250    6 476.5500    7 476.5750 
8 476.6000    9 476.6250     10 476.6500    11 476.6750    12 476.7000    13 476.7250 
14 476.7500    15 476.7750    16 476.8000    17 476.8250    18 476.8500    19 476.8750 
20 476.9000    21 476.9250    22 476.9500    23 476.9750   24 477.0000   25 477.0250
26 477.0500   27 477.0750   28 477.1000   29 477.1250    30 477.1500    31 477.1750
32 477.2000    33 477.2250    34 477.2500    35 477.2750    36 477.3000    37 477.3250
38 477.3500    39 477.3750    40 477.4000


_____________________________________________________________________________________________



 W Austrii, Irlandii Północnej i Rumunii obowiązuje zakaz korzystania z CB radia. Natomiast w Bułgarii, Chorwacji, Hiszpanii, Macedonii, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji i Turcji wymagane jest specjalne zezwolenie.

Jeszcze ostrzejsze przepisy dotyczą antyradarów. W Austrii, Belgii, Francji, Luksemburgu, Szwajcarii i Szwecji nie wolno nawet przewozić takich urządzeń. Kary za złamanie tego przepisu są bardzo wysokie, a w wyjątkowych sytuacjach grozi za to więzienie.

______________________________________________________________________

 

Pasmo lotnicze cywilne jest to przedział częstotliwości wykorzystywanych do komunikacji radiowej w lotnictwie, czyli VHF między 108 MHz i 137 MHz. Ze względu na zjawisko Dopplera wykorzystywana jest wyłącznie modulacja AM. Pasmo to stosowane jest w komercyjnych radiostacjach lotnictwa ogólnego, radionawigacji AIDS i kontroli ruchu lotniczego. Wojskowe samoloty korzystają z częstotliwości 225-380MHz. Odstęp międzykanałowy w paśmie lotniczym wynosi 25 kHz i 8.33 kHz. Odstęp 8.33 kHz wprowadzono w celu zwiększenia liczby dostępnych częstotliwości. Wiele, nawet nowych skanerów nie jest przygotowanych do pracy z tym krokiem. Należy zauważyć, że o ile samoloty cywilne używają nowego odstępu 8.33kHz, o tyle wojsko używa wyłącznie odstępu międzykanałowego 25kHz.

  Trudniej jest otrzymać dobry sygnał z wieży kontrolnej, niż z samolotu. Samoloty są przeważnie w bezpośrednim polu widzenia, podczas gdy wieża kontrolna może być zasłonięta drzewami, budynkami lub krzywizną ziemi. Aby odebrać sygnał, należy umieścić antenę jak najwyżej oraz zaopatrzyć się w skaner o dobrych parametrach.
Jeżeli chcemy odbierać sygnał na odbiorniku ręcznym zaleca się użycie anteny, która jest dedykowana do częstotliwości, którą chcemy słuchać (jeżeli słuchamy pasma lotniczego, bardzo poprawia się jakość odbioru po zastosowaniu anteny od radia lotniczego np. od Icoma IC-A6 czy IC-A24 - FAB02AR). Stosując antenę teleskopową można regulować jej długość. Zamiast wysuwania anteny do pełnej długości, można spróbować rozsunąć ją na długość ¼-tą długości fali pasma częstotliwości. Można to obliczyć dzieląc 7500 przez częstotliwość w MHz, a wynik otrzymamy w centymetrach. Tak więc, np. jeżeli chcemy słuchać na częstotliwości 124 MHz, należy rozsunąć antenę teleskopową do około 60,5 cm.

Częstotliwość  129,900 MHz jest bardzo często używana jako kanał łączności z  balonem a 122,475 MHz jest oficjalnym kanałem do transmisji z  balonu do ziemi. Podczas imprez balonowych korzysta z niego bardzo wielu użytkowników. Jeśli chcemy monitorować rozmowy z  balonów, trzeba będzie korzystać z obu tych częstotliwości.

Częstotliwości nielegalnie i powszechnie używane przez paralotnie, szybowce i samoloty ultralekkie: 
143,750 ; 143,775 ; 143,800 ; 143,825 ; 143,850 ; 143,875 ; 143,900 ; 143,925 ; 143,950

Polecane skanery dla miłośników lotnictwa to :  Uniden UBC125XLT, EZI33XLT, UBC72XLT, UBC355CLT oraz ICOM IC-R6